Cine oare nu s-a intrebat vreodata la
ce se gandesc copiii mici, ce-o fi in capusorul lor cand se apuca de
vreo boacana, de ce nu stiu sa se opreasca atunci cand sunt in
pericol, ce au de gand sa faca atunci cand iau un creion in mana, o
carte, rujul mamei sau ceasul tatalui.
Psihologii au reusit, de-a lungul
timpului, sa dea fel de fel de explicatii, sa lamureasca misterele
legate de gandirea celor care nu stiu sa vorbeasca, sa exprime in
cuvinte ce simt si ce vor. O particularitate a gandirii copilului
mic (de varsta anteprescolara) este generalizarea fie prea ingusta,
fie prea extinsa. De exemplu, pentru un copil de aproximativ 2 ani,
cuvantul „mama” se refera la o singura fiinta: la mama sa. El
este nedumerit atunci cand aude un alt copil spunand altei femei
„mama”. Abia mai tarziu, de pe la 3 ani si chiar mai tarziu,
incep sa inteleaga ca si adultii au mama si tata, ca bunica este si
ea la randul sau mama, ca poate fi si ea matusa sau sora cuiva.
Adeseori, copilul de un an – un an
jumate, desemneaza prin acelasi cuvant obiecte foarte diferite (din
cauza unei asemanari exterioare), deci face o generalizare prea
larga. De exemplu, pisica (pis-pis)este nu numai pisica, ci si
gulerul de blana de la un palton, si veverita din carti sau din
padure, tigrul de la zoo etc.
O alta particularitate a gandirii
copilului mic – in afara de generalizarile prea largi sau prea
inguste – este faptul ca un obiect al gandirii sale este numai ce
el percepe in momentul dat si ceea ce este obiect al actiunii sale in
acel moment. De exemplu: pentru un copil pana la 6 luni, obiectul
exista numai in functie de activitatea sa; daca ascundem obiectul,
atunci activitatea inceteaza. Dupa 8 luni incepe sa caute obiectul
disparut.
Cand incepe o activitate oarecare,
copilul foarte mic nu stie precis ce va face, nu anticipeaza si nu
are in vededere actiunea in ansamblul ei. Intentiile lui se dezvaluie
chiar in timpul activitatii. El modifica mereu intentiile pe parcurs.
Deseneaza o casa, apoi duce alte linii si spune ca deseneaza un
copil, apoi un cocos, ca la final sa ajunga la un copac.
A intelege o poveste este dificil,
pentru ca limbajul sau este slab dezvoltat. Este nevoie ca povestirea
sa fie cat mai simpla si obligatoriu insotita de poze, imagini,
fotografii. Totusi, acestea nu trebuie folosite in exces. Copilul
trebuie sa invete sa asculte si sa inteleaga si un limbaj care nu
este legat musai de o situatie concreta. Se recomanda povestioare
scurte, concrete, fara detalii si ramificatii care sa cuprinda de
fiecare data si o situatie noua, pe care el nu o cunoaste dintr-o
poveste anterioara.
Cel mai interesant este complexul lui Oedip, daca tot vorbim despre perceptiile copiilor mici. Poate ar fi dragut sa scrii ceva si despre asta :)
RăspundețiȘtergere